Nieuwbrief september 2024
Agenda
Zaterdag 14 september | Tuindag 12.00 - 14.00/15.00 |
Maandag 23 september | Koffieochtend, 8.30-9.30 |
Donderdag 26 september | St Michaelsfeest |
Vrijdag 27 september | Studiedag, kinderen vrij |
Woensdag 2 oktober | Boekenmarkt |
Vrijdag 4 oktober | Studiedag (Ithaka) kinderen vrij |
In deze nieuwsbrief
- Van de directie
- Oproep: tuindag
- Euritmietjes
- Praktische zaken
- Boekenmarkt
- Kijkje in klas 1
- Bericht uit Zuid-Afrika
- Herhaling: verkeersveiligheid rondom school
- Belangrijke data
- Digitaal prikbord
- Ingezonden berichten
Van de directie
Beste ouders,
Het schooljaar is weer begonnen! Langzaam keren we terug in het ritme van alledag. De eerste weken na de zomervakantie is het weer even wennen. Andere schooltijden en terug in de routine. Vorige week maandag bij de jaaropening begonnen we met een spannend moment voor leerlingen én ouders van de nieuwe eerste klas. Zij maakten de symbolische stap over het bruggetje naar de onderbouw en werden toegezongen door hun ouders en de kinderen en leerkrachten van klas 2 t/m 6: "Wees welkom in ons midden, wees welkom eerste klas!" Daarna kregen de leerlingen een voorproefje het schooljaar in een beeld van hun klassenleerkracht.
In klas 1 staan sprookjes centraal in de vertelstof. Zij gingen allereerst op avontuur met een oude, afgedankte ezel, hond, kat en haan naar een stad in Duitsland. Weten jullie al in welke stad de reis is geëindigd? Klas 2 maakt dit jaar met alle mooie en minder fraaie menselijke kwaliteiten kennis via fabels en heiligen legenden. Zo kwam juf Leontien een konijn tegen die zijn hol had gegraven onder de holle boom waar ook de kraai woonde…Als dat maar goed gaat. In klas 3 reisden de leerlingen terug in de tijd naar het ontstaan van onze aarde met verhalen uit het Oude Testament als beeld. Klas 4 maakte een reis vanuit het heelal, naar het werelddeel Europa, het land Nederland, de provincie Noord-Holland, de stad Haarlem naar een school aan de Korte Verspronckweg om aan te komen in de Haarlem periode. Meester Coen moest even geholpen worden hoe dat ook alweer ging zaadjes planten. Gelukkig konden de leerlingen hem op weg helpen. En krijgt klas 5 plantkunde. We hebben goede hoop dat meester Coen over een paar weken zijn groene vingers weer terug heeft. Klas 6 tenslotte is aangekomen in het rijk der Latijnen. Zij maken, passend bij de leeftijd, de overstap van verhalen naar meer feitelijke geschiedenis. Allereerst naar de Romeinen. Waar regels, orde en discipline in het leger heerste. Er zal nog heel wat gemarcheerd worden op het plein. Instructi, incedite!
Heerlijk hoe het bruist in de school nu de kinderen er weer zijn. De eerste weken van het schooljaar kenmerken zich door samen in een structuur en vorm te komen. Dit noemen we in het onderwijs ook wel de Gouden Weken. In deze periode doorloopt een klas vaak de fasen van groepsontwikkeling: van 'forming', waar leerlingen elkaar leren kennen of na een lange zomervakantie weer aan elkaar wennen; 'storming', waar conflicten en groepsdynamieken naar boven komen; en 'norming', waar regels en normen worden vastgesteld. Het is belangrijk om deze fasen goed te begeleiden, omdat dit helpt om een positieve sfeer en duidelijke verwachtingen te creëren. Een fijne klas ontstaat wanneer leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen. We besteden daarom spelenderwijs veel aandacht aan de omgang met elkaar, afspraken en regels en hoe we met elkaar zorgen voor een positieve groep waar iedereen met plezier kan leren. Samen maken we de school.
We konden de afgelopen week nog heerlijk spelen in de nazomerzon. Toch is de verandering al voelbaar in de lucht. Het is ineens een stuk eerder donker. En ook de kleuren in de natuur verdiepen zich. En als je in de natuur wandelt voel je ineens weer de eerste fijne spinnendraden in je gezicht. Het is genieten met een vleugje weemoed want de zomer gaat eerdaags ook ten einde komen en de sterfprocessen in de natuur gaan beginnen. De natuur neemt ons mee van het ene jaargetijde naar het andere, haast als vanzelf. Zo leven we langzaam toe naar de oogsttijd waar de draak van Michael weer van zich laat horen.
Namens het hele team wens ik jullie een inspirerend en plezierig schooljaar.
Hartelijke groet,
Sara de la Parra
Directrice VS de Lindeboom
Oproep: help mee op de Tuindag komende zaterdag 14/9!
Beste allen,
Om het nieuwe schooljaar goed te beginnen, hebben we meteen een tuindag op zaterdag 14 september ingepland. We gaan met onze vaste tuingroep aan de gang, maar we kunnen zeker wat hulp gebruiken!
Zaterdag aanstaande is iedereen welkom om mee te werken, te verbinden of te spelen met de kinderen.
We beginnen rond 12 uur en zullen naar verwachting rond 14/15 uur afronden. Wij zorgen weer voor koffie en thee!
Er is weinig tuingereedschap aanwezig, dus mocht je zelf spullen mee kunnen nemen, dan is dat zeer welkom.
Groeten van Linda en Shireen
Euritmietjes
In de euritmieles wordt gedanst, gesprongen en gehuppeld. Om dit veilig te kunnen doen, dragen de kinderen van klas 1 tot en met 5 euritmieschoenen met een stroeve zool. Op onze school kunnen ouders gebruik maken van een huursysteem. Voor € 7,50 per jaar is uw kind dan het gehele jaar door voorzien van euritmieschoenen in een stoffen tasje. Als de schoenen niet meer passen, gaan ze in de wasmachine en komen schoon weer op de plank te liggen. Een duurzaam systeem, de schoenen gaan immers meerdere kinderen mee. Het geld wordt gebruikt om versleten schoenen te vervangen en om de wasmachine en droger te laten draaien.
U mag het bedrag overmaken op IBAN NL33INGB0001370327 t.n.v. Vrije School Kleverpark.
Bij de betaling graag de naam van het kind, de klas, locatie Lindeboom en de gewenste maat vermelden. Bij voorbaat hartelijk dank!
Praktische zaken:
Even een reminder. Alleen tijdens schooltijden (dus niet erna) mag er op het voorplein gespeeld worden, de buurt ervaart anders overlast.
Stepjes, skateboarden, rolschaatsen of andere wieltjes van thuis zijn op school helaas niet toegestaan. Vanuit veiligheidsoogpunt en om te voorkomen dat er ongelijkheid ontstaat in waar leerlingen wel en niet mee kunnen spelen in de pauzes. In verband met de brandveiligheid mogen ze ook niet op de gang of in het halletje geparkeerd worden. Het is dus handiger ze thuis te laten of in de fietsenstalling te parkeren.
Na de bijna eindeloze vakantie is het best lastig om weer op tijd op school te komen. Hopelijk lukt het iedereen om het ritme van het naar school gaan weer snel te vinden, zodat we om 8.30 uur met de hele klas kunnen beginnen. Komt je kind te vaak te laat (>9 keer) dan zijn we helaas genoodzaakt dit bij de leerplichtambtenaar te melden.
Boekenmarkt woensdag 2 oktober!
Als start van de kinderboeken week organiseert klas 6 dit jaar een boekenmarkt. De opbrengst gaat naar het kamp van klas 6. Alle boeken die u thuis heeft liggen (kinderboeken, volwassen boeken, informatieboeken) mogen verzameld worden voor de verkoop. Vanaf woensdag 28 september staan er in het halletje van de school kratten waar de boeken achtergelaten kunnen worden. Dus duik thuis de boekenkast in om te zien wat u kan missen. Op woensdag 2 oktober kunt u de school weer verlaten met een stapel 'nieuwe' boeken.
Boekenmarkt: woensdag 2 oktober om 13.30 uur voor de ouders en vanaf 14.00 uur voor alle kinderen en ouders.
Tot op de boekenmarkt!
Kijkje in de klas: Klas 1 Juf Margo/juf Lieselotte
Een vlotte start in klas 1
Afgelopen maandag 2 september kwamen de eerste klassers over het bruggetje in de zaal, gebracht door hun kleuterjuffen en opgevangen door hun nieuwe juf (ik).
We zijn nu ik dit schrijf 4 dagen verder en ik ben verbaasd hoe snel de kinderen alles oppikken. Het zijn vrolijke kinderen die wel van een grapje houden, maar ook serieus hun aandacht vast kunnen houden. Ze nemen hun plek vanzelfsprekend in, zo zag ik woensdag al dat “mijn jongens” samen met kinderen van klas 3 voetbalden op het Pannaveldje, alsof dat al weken de gewoonte was. En de meisjes vertonen hun kunstjes aan het duikelrek en dat is geen probleem voor de andere klassen. Het voegt allemaal goed.
Wat hebben we al allemaal geleerd? Uiteraard hebben we eerst gesproken over waarom we nou eigenlijk naar school gaan. En daarna hebben we maandag de Rechte geleerd, en dinsdag de Gebogen. (zie foto’s)
Ook zijn we met de Rekenperiode begonnen. We hebben het over de kwaliteit van de getallen. Er is maar één “ik”, maar één maan (maar sommige kinderen weten wel beter), een dobbelsteen met 1 oog is altijd 1 waard. Inmiddels zijn we op donderdag nu ik dit schrijf t/m 6 gekomen. Ook leerden de kinderen de Romeinse cijfers en de Arabische cijfers die daarbij horen. En we hebben geteld, de rij van 2 al gelopen ( de boer was 1 klomp kwijt en daardoor liep hij een beetje apart, elke 2de stap klonk wat harder).
We hebben Engelse versjes en liedjes geleerd, het leuke lied van de draak van Drakenstein, vormtekenen en nog veel meer.
Uiteraard spelen we ook kennismakingsspelletjes in het kader van de Gouden Weken. Zo hebben we “Ritme klaar” gespeeld, u bekend van de eerste ouderavond. Maar ook Volg de leider, waarbij de klas steeds 1 kind (de leider) nadoet, met beurten wisselen. En Hoi Piraat, waarbij 2 piraten elkaar groeten en elkaars naam noemen. En dat is soms best nog wel lastig.
Wat wel grappig was, was dat 1 ouder vertelde dat zijn dochter na de eerste schooldag teleurgesteld thuiskwam. Ze dacht dat ze meteen zou leren lezen, schrijven en rekenen. Inmiddels hebben we dat al in deze 4 dagen gedaan. Want de kinderen hebben de i geleerd en de k, dus kunnen ze het woordje “ik” lezen. Overigens is het wel belangrijk dat u als ouders de klanken van de letters uitspreekt, als u met uw kind zou oefenen. Want als je bee oo es leest, weet je nog niet wat je gelezen hebt. Maar b-ooooo-ssss zingend gelezen wordt echt wel bos. (Alleen hebben we die letters nog niet gehad).
Kortom, het is een leuke eerste week geweest en ik hoop dat de kinderen er net zo van genoten hebben als ik.
Juf Margo
Bericht uit Zuid-Afrika
Beste ouders en leerlingen,
Afgelopen juni hebben jullie een onvoorstelbaar groot bedrag bijeen gelopen op de sportdag. Maar liefst € 3500!
De school in Zuid-Afrika heeft het geld inmiddels ontvangen en zal het in fasen gaan gebruiken om te investeren in dakgoten en opvangmogelijkheden voor regenwater. De school heeft jullie een bedankbriefje gestuurd.
Veel dank aan juf Eva Heirman en iedereen die hier zijn of haar best voor heeft gedaan!
Hartelijke groet,
Maaike Honig-Internationaal Hulp Fonds voor vrijeschoolpedagogie
Dear Maaike, Eva and others,
We at Zenzeleni Waldorf School would like to thank you for thinking of our school and for such a generous donation. Thank you so much to the teachers and students of Vrije School de Lindeboom for all your support and effort, it is so appreciated. Your kindness is warming our hearts during the frosty winter season.
It has been an exciting term. There is an organisation that teaches instruments to some of the children at Zenzeleni. In class 2 some children have begun learning the violin. In class 3 and 4 some have begun learning the recorder and in class 6 one of the students has been invited to join the brass band, he is playing the trombone. The students are also playing the recorder in the music class and they are really enjoying it.
With so much warmth and gratitude,
Zenzeleni Waldorf School
Verkeersveiligheid rondom de school
Beste ouders en verzorgers,
Voor de zomervakantie heeft dit bericht ook al in de nieuwsbrief gestaan. Omdat wij ons kunnen voorstellen dat niet iedereen dit heeft meegekregen in de hectische weken voor de zomer, hebben we het nog een keer aan de nieuwsbrief toegevoegd. Wij zijn in opvolging van de geuite zorgen door ouders, gestart met het project ‘Veilige Schoolomgeving’ aangeboden door de gemeente Haarlem. Dit project geeft invulling aan het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030.
Aanpak
Samen met de school en andere betrokkenen onderzoeken we wat er leeft onder de betrokkenen en voor welke oplossingen draagvlak bestaat. Op basis van eerdere onderzoeken weten we dat zo’n 85% van de ouders openstaat voor afspraken rond het haal- en brenggedrag.
Uitvoering
1. In gesprek met de school
We zijn gestart met een overleg met de school met directrice Sara, verkeersouder Ineke en een afvaardiging van de andere onderwijsinstellingen op dit terrein. Hier kwamen al een aantal duidelijke knelpunten maar voren waar al eerder contact over is geweest met de gemeente Haarlem.
2. Onderzoek
Met een digitale vragenlijst helpen wij de school met een onderzoek onder ouders en/of buurtbewoners. Hoe gaan kinderen naar school en waarom? Welke situaties zijn lastig en wat zijn mogelijke oplossingen? Ook vragen we in hoeverre zij actief willen helpen. Tijdens het traject kijkt er een verkeerskundige mee en geeft zijn advies.
Na de zomervakantie zullen wij een start maken met het uitzetten van de ouderenquête waarvan de doorlooptijd ongeveer 2 – 3 weken is.
De antwoorden zullen worden geanalyseerd en verwerkt worden in een FAQ sheet. Vervolgens zal er een ouderbijeenkomst worden gepland waarbij dieper ingegaan wordt op de resultaten.
3. Plan van aanpak en afsprakenkaart
Op basis van de onderzoeksuitkomsten maken we - samen met de school en betrokken ouders - een plan van aanpak tijdens de ouderbijeenkomst. Wat zijn de aanbevelingen en vervolgstappen? Op een afsprakenkaart visualiseren we de wenselijke situatie.
4. In actie
Met vervolgacties worden de verkeersafspraken onder de aandacht gebracht. Bijvoorbeeld in de vorm van een actieweek. De school, betrokken ouders en eventueel kinderen (denk aan de leerlingenraad) zetten zich hier samen voor in. Wij ondersteunen hierbij. Voorbeelden van mogelijke vervolgacties zijn:
-Ouders en kinderen stimuleren naar school te lopen of fietsen
-Verkeersstromen en wachtplaatsen op straat zichtbaar maken
-Kinderen helpen bij lastige oversteekplaatsen
5. Evaluatie met school en ouders
We bespreken de effectiviteit van de afspraken en acties: wat nemen we mee voor de toekomst? Wij geven de school advies om tot een aanpak te komen voor de langere termijn. Hierbij komt beleid, communicatie en actie aan bod. Hoe zorgen we dat er ook in de komende jaren aandacht blijft voor een veilige schoolomgeving?
Met vriendelijke groet,
VVN Projectleider Puck Bakema
Belangrijke data Lindeboom 2024-2025
Vakanties:
Herfstvakantie: zaterdag 26 oktober2024 t/m zondag 3 november 2024
Kerstvakantie: zaterdag 21 december 2024 t/m zondag 5 januari 2025
Voorjaarsvakantie: zaterdag 15 februari 2025 t/m zondag 23 februari 2025
Meivakantie: vrijdag 18 april 2025 t/m maandag 5 mei 2025
Hemelvaartsvakantie: donderdag 29 mei 2025 t/m zondag 1 juni 2025
Pinksteren: zaterdag 7 juni 2025 t/m maandag 9 juni 2025
Zomervakantie: zaterdag 12 juli 2025 t/m zondag 24 augustus 2025
Jaarfeesten:
2024
St Michaël 26 september donderdag
St. Maarten 11 november maandag
1e Advent 2 december maandag
St. Nicolaas 5 december donderdag
2e Advent 9 december maandag
3e Advent 16 december maandag
Kerstspel 19 december donderdag
Kerstviering 20 december vrijdag
2025
Driekoningen onderbouw 10 januari vrijdag
Driekoningen kleuterbouw 17 januari vrijdag
Maria Lichtmis kleuterbouw 3 februari maandag
Palm Pasen 11 april vrijdag
Paasviering 17 april donderdag
Pinksterfeest 6 juni vrijdag
St. Jan 20 juni vrijdag
Laatste schooldag kleuterbouw 10 juli donderdag
Laatste schooldag onderbouw 11 juli vrijdag
Sportdag:
Datum volgt nog
Studiedagen:
Vrijdag 4 oktober (Ithaka studiedag)
Vrijdag 27 september
Maandag 10 februari
Koffieochtend met de schoolleiding van 8.30-9.30 uur
Maandag 23 september 2024
Donderdag 16 januari 2025
Woensdag 18 juni 2025
Data afname Cito-toetsen
NB. Gelieve hierover niet te communiceren met de kinderen. Wij publiceren wij deze enkel zodat jullie er rekening mee kunnen houden qua verlof, medische afspraken etc.
Herfstsignalering (AVI) week 46
Cito M week 4 en 5
Cito E week 23 en 24
Digitaal prikbord
Ons digitale prikbord wordt nog steeds gevuld met flyers van leuke activiteiten of bijzondere bedrijven in de regio. Het prikbord is hier te bekijken. Een item blijft twee weken hangen, dan maken we weer ruimte voor andere informatie. Wil je je mededeling of vraag op het prikbord? Stuur deze dan per mail naar info@vsdelindeboom.nl.hier komt de tekst
Ingezonden berichten:
Inspiratiemail september van Centrum Jeugd en Gezin:
https://www.vsdelindeboom.nl/documenten/Met_je_handen_in_het_haar_CJG_sept_2024.pdf
Week van de vrede - kraanvogels vouwen
De week van de vrede vindt dit jaar plaats van 14 t/m 22 september. Het thema van dit jaar is "Vrede Nu!".
Vorig jaar hebben jullie in de week van de vrede met de leerlingen meegedaan met het vouwen van kraanvogels. Dit jaar doen we het anders. We gaan wel weer kraanvogels vouwen. Dit zal gebeuren vóór ons kantoor, Oude Groenmarkt 3-5 in Haarlem, op zaterdag 21 september 2024 vanaf 11.00 uur tot 16.00 uur.
Iedereen is van harte welkom om hier aan mee te doen.
https://www.vsdelindeboom.nl/documenten/Flyer_vrede_versie_DEF_8-7.pdf